Zonder categorie

Lake Matheson
Vicky Donghi
Nieuw-Zeeland: Lake Matheson (nabij Fox Glacier) Fotograaf: Vicky Donghi
Hadrian's Wall
Jeroen Van Soom
Newcastle upon Tyne Fotograaf: Jeroen Van Soom
Zicht op Mount Cook.
Katrien Dudal
 Fotograaf: Katrien Dudal
Mercado Hecheria La Paz
Linda Claus
Mercado Hecheria La Paz Fotograaf: Linda Claus
Copan Ruinas
Dirk Rosseel
Honduras: Honduras: Copan Ruinas Fotograaf: Dirk Rosseel

Hoe word ik trekker?

Als je wil gaan trekken, maar geen enkele wandelervaring hebt, is het aangeraden om via een stappenplan te werk te gaan. Zeker als je op eigen houtje vertrekt en geen gids hebt die voldoende ervaring en kunde heeft. Hieronder staat het stappenplan met de nodige uitleg zoals uitgewerkt door Debbie Sanders van de KBF.

 

 

STAP 1: begin met enkele meerdaagse tochten

Begin met enkele meerdaagse tochten in de Ardennen of in de Duitse Eifel. De Grote Routepaden, langeafstandswegen die met witrode strepen worden aangeduid, lenen zich hiervoor heel goed. Voorbeelden zijn er genoeg: GR57 (Vallei van de Ourthe), GR573 (Oostkantons & Hoge Venen), GR15 (Vallei van de Semois), GR571 (Vallei van de Amblève, Lienne en Salm) of de Ronde van Spa. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een route uit te stippelen aan de hand van de IGN-kaarten. Een beginnende wandelaar moet ervoor zorgen dat hij op zijn eigen tempo stapt, want dat is een voorwaarde om het lang vol te houden. Vooral uithouding is van belang bij je voorbereiding op een tocht, kracht komt vanzelf als je geregeld gaat trekken.

STAP 2: een tocht in het middelgebergte

Een tocht in het middelgebergte is het logische vervolg. In Frankrijk lenen vooral het Centraal Massief, de Vogezen, de Jura, de Vercors en de Vooralpen (bijvoorbeeld de Aravis) zich hiervoor. In Duitsland kun je kiezen voor de Harz of het Rothaargebergte. Wandelingen van dit niveau vind je ook op de eilanden Madeira, La Palma en Tenerife. Of je kunt de West Highland Way volgen in Schotland. Bij de keuze van een tocht houd je best rekening met je fysieke mogelijkheden en interesses (cultuur, natuur) en die van je tochtgenoten.

STAP 3: Hooggebergte of onherbergzame gebieden

Als je een aantal meerdaagse wandelingen gedaan hebt in het middelgebergte, dan ben je klaar voor het hooggebergte. In Europa zijn dat bijvoorbeeld de Alpen, de Pyreneeën, de Italiaanse Apenijnen, delen van Schotland en de Karpaten in Roemenië en Bulgarije. Het terrein wordt steeds zwaarder en technischer en vergt dus meer wandelervaring. In de bergen zijn de weersomstandigheden variabel, dus een gevorderde kennis van navigatie en materiaal is nodig. Dat geldt ook voor tochten in onherbergzame gebieden, zoals delen van IJsland. Soms is het aangeraden om een cursus te volgen, bijvoorbeeld bij de Klim- en Bergsportfederatie, Cap Bohan Trekkingschool, het BuitenShuis of de Bergstijgers. Een opleiding 'kaart en kompas' is sterk aangeraden, maar ook een basiskennis van EHBO is absoluut noodzakelijk. Wil je in de winter op stap gaan, dan is een cursus lawinekunde een must, zeker als je in lawinegevoelig terrein op stap gaat (middel- en hooggebergte). Bouw eerst voldoende ervaring in de zomer op, vooraleer je meerdaagse tochten in de winter maakt.

STAP 4: logement zoeken

Als trekker kun je gebruik maken van jeugdherbergen en andere vormen van groepslogies, zoals een gîte d'étape of ferme-auberge in Frankrijk. In het hooggebergte zijn er berghutten beschikbaar, die enkel in de zomermaanden bemand zijn (half juni tot half september) en daarbuiten onbemand. Kampeerterreinen zijn beperkt, zeker in het gebergte, en over het algemeen vrij duur. Wat veel trekkers doen is een tentje meenemen en bivakkeren in de natuur. Kijk in dat geval vooraf op de kaart en kies een plek uit waar je zeker water zult vinden. Hou ook rekening met een aantal basisregels. Vind je geen legale bivakplek, plaats je tent dan uit het zicht van bewoning of voorbijgangers. Nog een paar tips: maak geen kampvuur, gebruik een biologisch afbreekbaar wasmiddel, giet je afwaswater niet weg in de buurt van water en neem alle afval mee, toiletpapier incluis. De regelgeving rond wildkamperen varieert van land tot land. Je informeert je best op voorhand.

Bevoorrading en voeding

De bevoorrading van voeding en water is van kapitaal belang. Water kan je vragen bij bewoners of in berghutten, maar je kunt het ook uit riviertjes halen. In dat geval moet je wel je water zuiveren via een filter of zuiveringstabletten, bijvoorbeeld Micropur Forte. Eten meenemen zorgt voor (veel) extra gewicht in je rugzak. Blikken laat je best thuis. Ga voor droge ingrediënten. 's Morgens kun je cruesli/muesli (met gedroogd fruit en noten), brinta of havervlokken eten. Kies voor 's middags toerbrood of zuurdesembrood (blijft lang vers), oude kaas of salami. Neem ook snacks mee: mueslirepen, powerbars en sultanakoeken. 's Avonds eet je dan oplossoep, gevriesdroogde voeding (de buitensportzaak is duurder dan de supermarkt, maar biedt meer calorieën en kwaliteit voor hetzelfde gewicht), eigen gedroogde voeding (een goedkoper en smakelijker alternatief), rijstpap of vanillepudding met melkpoeder.

Idealiter koop je om de drie à vier dagen eten, maar dat hangt sterk af van de mogelijkheden ter plaatse. In de bergen, waar er weinig dorpen met bevoorradingsmogelijkheden zijn, neem je soms voor één week of langer eten mee. Steeds vaker kun je voedsel kopen in de berghutten, maar de prijzen zijn hoog en de keuze is beperkt omdat de bevoorrading vaak met de helikopter gebeurt. Het is beter om nu en dan af te dalen naar de vallei en daarin de plaatselijke supermarkt of kruidenierszaak je inkopen te doen. Het is ook een mooie gelegenheid om een kortere etappe of rustdag in te lassen, een warme douche te nemen op een camping of in een hotelletje, eens lekker uit eten te gaan, ...

Kampeermateriaal

Zorg ervoor dat het materiaal is aangepast aan de omstandigheden. Zo moet je voor een slaapzak letten op het bereik. Stel dat je gaat wandelen in de bergen. In de zomer kies je voor ongeveer -5°C comfort, in de winter heb je -15 tot -20°C comfort nodig. Let wel, hoe warmer de slaapzak, hoe hoger het gewicht. Dons is duurder, maar biedt wel een hoger comfort voor eenzelfde gewicht.

Je beperkt het gewicht van een tweepersoonstent tot maximum 3 kilogram. Er is veel keuze wat tenten betreft. Hou er rekening mee dat een tunneltent en vooral een geodeet windbestendiger zijn dan een iglo. Voor de minder handige trekker is het goed om weten dat een tunneltent het makkelijkst op te zetten is en handiger kan zijn bij regenweer. De reden hiervoor is dat je de binnen- en buitentent in één keer kan opzetten. Een ruime voortent is handig om je gerief op te bergen en te koken bij slecht weer.

Kledij

Een basisregel is dat je best kiest voor lagen. Kernwoorden hierbij zijn: transpiratie, isolatie en bescherming. Zorg ervoor dat je het 'comfortabel warm' hebt en niet teveel zweet. Je kiest best niet voor katoen, wel voor synthetische materialen, fleece en wol. Waar moet je nu in investeren? Vooral in een beschermende laag: een goede jas (met een kraag) en goede schoenen. Afhankelijk van het terrein kunnen gamaschen en een afritsbare broek handig zijn. Ook niet vergeten: een muts, sjaal en handschoenen.

Rugzak

Het draagcomfort is het belangrijkste aspect. Test de rugzak dus altijd met gewicht (liefst 10-15kg). Voor een huttentocht volstaat een rugzak van 40 liter, dat komt neer op het gewicht van 8 kilogram. Maak je een kampeertrektocht, opteer dan voor een rugzak van 60 tot 70 liter, wat 13 kilogram gewicht betekent. Investeer in een regenhoes, maar die zit er vaak standaard bij. En wat de inhoud van de rugzak betreft: neem enkel mee wat je écht nodig hebt.

Wandelstokken

Als beginner is het beter om eerst zonder wandelstokken te wandelen. Eens je de juiste staptechniek hebt, kunnen de stokken nuttig zijn voor extra balans, voor ontlasting van de knieën, ...

Wandelstokken zijn noodzakelijk voor solodoorwandelingen en tochten met sneeuwschoenen. Ze zijn nutteloos in rotsachtig terrein waar je je handen nodig hebt zoals bijvoorbeeld de GR20.

 

Debbie Sanders heeft op Jongerenreismarkt 2011 een workshop gegeven over dit onderwerp. De powerpoint van haar voorstelling kun je hieronder vinden.

 

Wens je het volledige dossier te downloaden of te openen?

De volledige versie van het dossier is enkel voor leden beschikbaar.Als je lid bent log dan in met je lidnummer en paswoord. Ben je nog geen lid? Als lid heb je tal van voordelen, lees meer.





Home
hier aub niet aan komen